Cum a luat nastere conceptul de ”parfumuri unisex” si care a fost contributia miresmelor arabesti la aceasta popularitate?

Lumea parfumurilor a fascinat oamenii inca din cele mai vechi timpuri, fiind strans legata de ritualuri spirituale, ceremonii regale si chiar de viata de zi cu zi a oamenilor de rand. Incepand cu civilizatiile antice din Egipt si Mesopotamia, trecand prin perioada romana si ajungand la marile curti europene din Evul Mediu si Renastere, parfumul a fost utilizat pentru a masca mirosurile neplacute, dar mai ales ca simbol al statutului social, rafinamentului si seductiei.
Simplu si efemer, parfumul are, in realitate, o putere extraordinara de a ne influenta starea de spirit, motiv pentru care nu ar mai trebui sa ne mire ca brandurile investesc resurse financiare uriase in dezvoltarea si promovarea celor mai captivante arome, folosindu-se de studii stiintifice avansate si de traditiile ancestrale pentru a crea noi compozitii.
Parcursul conceptului de ”parfum unisex” la formele actuale a fost unul surprinzator; ceea ce pare pentru multi contemporani o inovatie a secolului XXI isi are radacinile intr-o traditie mult mai veche, in special in culturile Orientului Mijlociu si, mai ales, in rafinamentul si grandoarea parfumurilor arabesti. Desi Occidentul a adoptat (oarecum) tarziu ideea de a purta aceeasi esenta indiferent de gen, tarile arabe au avut o abordare mai fluida in ceea ce priveste parfumul, contopind nuante, intensitati si traditii ce depasesc orice bariera culturala.
Curajul de a sfida normele
Initial, parfumul fusese asociat cu sexul (masculin si feminin) inca din momentul in care marile case de moda europene au inceput sa se implice in productia si marketingul produselor de infrumusetare. Se considera ca anumiti compusi si note olfactive (cele florale, fructate sau dulci) li se potrivesc femeilor, in timp ce barbatilor li se rezervau acordurile lemnoase, condimentate sau citricele puternice.
Aceasta delimitare stricta facea parte dintr-o strategie de promovare care isi dorea sa creeze distinctivitate si sa adreseze nevoile diferite ale publicului feminin si masculin. Dar pe masura ce societatea a inceput sa accepte noi paradigme de exprimare individuala, conceptul ”parfum doar pentru femei” si ”parfum doar pentru barbati” a inceput sa se clatine.
In anii ’90, odata cu lansarea catorva parfumuri ”unisex” de catre casele de lux occidentale, piata internationala a inceput accepte mai usor ideea ca atat barbatii, cat si femeile pot purta aceeasi aroma, fara sa fie etichetati in vreun fel.
Parfumurile arabesti au fost pioniere
Povestile istorice despre vechile orase orientale, in care pietele erau incarcate de mirosuri de mirodenii exotice, uleiuri esentiale si tamaie, au contribuit mult la mitul si misterul parfumeriei arabesti. In spatele acestor legende aromate se afla insa un adevar incontestabil: traditia parfumeriei in spatiul arab este una dintre cele mai vechi si mai elaborate din lume.
In cultura araba, notele calde si senzuale sunt deseori combinate cu note proaspete de citrice sau flori albe, creand armonii olfactive cu adevarat deosebite. Parfumurile arabesti se disting prin persistenta lor indelungata si prin modul sofisticat in care interactioneaza cu pielea. Descopera parfumuri arabesti unisex cu compozitiile de oud, tamaie, mosc, ambra, trandafirul de Damasc si diverse rasini pretioase.
Curiozitatea occidentalilor pentru aceste esente rare si exotice a fost mereu prezenta, insa odata cu globalizarea si accesul mult mai facil la informatii si produse, cererea pentru parfumuri arabesti a explodat si in randul publicului din afara Orientului Mijlociu.
Diferenta majora consta in faptul ca in spatiul arab un asemenea parfum este tratat mai degraba ca o semnatura olfactiva personala si ca un element de rafinament suprem, indiferent daca este vorba de un barbat sau de o femeie. Astfel, genul nu constituie o bariera in alegerea parfumului, iar parfumerii arabi au perfectionat, de-a lungul secolelor, arta amestecului notelor pentru a crea echilibre fascinante, care transcendeau clasificarea dintre ”feminin” si ”masculin”.
Intre sacru si profan
Se spune ca un parfum arabesc poate spune o poveste mai clar si mai intens decat o pot face cuvintele. In spatele fiecarei sticlute de ulei pretios stau ore de macerare, distilare si cercetare, menite sa gaseasca echilibrul perfect intre note dulci si picante, intre acorduri proaspete si profunde. Acest proces a fost ridicat la rangul de arta, datorita mestesugarilor care si-au transmis secretele din generatie in generatie.
Parfumurile arabesti unisex nu se bazeaza pe clivaje artificiale. Dimpotriva, folosesc o combinatie de note ce au capacitatea de a oferi fiecarei persoane o expresie unica. De multe ori, brandurile occidentale inspirate de farmecul oriental adauga un plus de minimalism sau un twist modern, facand esenta mai usor de purtat in contexte diverse. Totusi, chiar si in variantele ceva mai ”diluate”, spiritul parfumeriei arabesti ramane recognoscibil datorita amprentei sale calde, care ne duce cu gandul la basmele Seherezadei si la ornamentele fastuoase ale palatelor orientale.
Influenta parfumeriei arabesti in industria globala: un etalon de creativitate
Gratie farmecului si popularitatii, parfumurile arabesti au stimulat noi directii de dezvoltare in industria globala, dar au si determinat marile branduri de lux sa-si (re)gandeasca strategiile de marketing si design. Acordurile orientale (lemn de agar, tamaie, ambra, sofran, trandafir oriental) au devenit elemente de baza pentru creatorii din lumea intreaga. Multe case de parfum renumite colaboreaza cu parfumieri arabi sau se inspira din retetele traditionale pentru a aduce un aer autentic si inovator propriilor colectii.
Cererea pentru arome ”unisex”, bazate pe retete orientale, a atins cote uimitoare. Aceasta evolutie reprezinta, in fond, o recunoastere a valorii pe care parfumeria arabeasca o aduce, atat din punct de vedere al calitatii ingredientelor folosite, cat si a rafinamentului tehnicilor de productie.